Hry pohybové

11.10.2015 09:22

"Honzo, vstávej!"

  "Honzo, vstávej!" je hra určená malým dětem. Postavte děti na čáru a zvolte jednoho, vyvolávače. Ten si stoupne na metu asi deset metrů vzdálenou od ostatních hráčů a stoupne si k nim zády, aby neviděl, kde se kdo právě nachází, kdo je k němu nejblíže, nejdále. Popř. si může zavázat oči...

—————

04.10.2015 09:25

Běh s pamětí

  fyzicky náročnější náročná na paměť 1 hodina Pomůcky: tužka a papír Úkolem jednotlivců či malých skupinek je přepsat zadanou zprávu, která je umístěna v určité vzdálenosti. Zprávu musí přenést pouze zapamatováním si. Hodnotí se rychlost a bezchybnost. Locutiones, sententiae ac dicta pro...

—————

03.10.2015 09:26

Cukr, káva, limonáda...

  Cukr, káva, limonáda... je hra, která nevyžaduje žádné speciální pomůcky. Je vhodná spíše do přírody než domů, ale záleží taky na počtu lidí a na tom, jak divoké máte děti. I dospělí se můžou samozřejmě zapojit, čím víc lidí, tím větší legrace. Zvolte jedno dítě, které bude vyvolávat ono...

—————

03.10.2015 09:27

Ledová královna

  Na první pohled tato hra nemá žádná pevná pravidla, ale dá se s ní pro její variabilitu výborně pracovat. Vedoucí si vymyslí příběh o ledové královně, která se chtěla přátelit s lidmi a nemohla za to, že koho se dotkla, ten pod jejím ledovým paprskem zmrzl (příběh volíme i podle účelu, ke...

—————

03.10.2015 09:28

Na auta

  Může se hrát se všemi skupinami dětí a je ji možné variovat různými způsoby. Úplně nejmenší děti mohou pouze jezdit a zastavovat se na pokyn s kroužkem jako volantem. Je možné rozdělit auta podle barev a hrát jako hru Červení a bílí. Další formou je akcelerace pohybu - jedeme rychleji,...

—————

04.10.2015 09:30

Na BABU

  Vymezí se určitý prostor a určí se jeden (či více) hráč, který má babu.  To znamená, že se snaží určitým způsobem (většinou dotknutím) předat tuto úlohu jinému hráči, ten zas dál atd. Ostatní utíkají. Velmi oblíbenou hrou našeho dětství bývala hra na Babu. Hrávali ji děti věku...

—————

03.10.2015 09:31

Na ocásky

  Tato hra je v uvedené podobě určena výhradně dětem před vstupem do školy, její jednodušší variantu zvládají i děti mladší. Hraje celá skupina dětí, ale podmínkou je větší prostor. Každé dítě si za kalhoty za zády zastrčí stuhu jako ocásek. Děti se honí a vzájemně se snaží vzít druhému...

—————

03.10.2015 09:32

Na schovávanou

  Hra na schovávanou (Na schovku) je populární dětská hra, která se nejlépe hraje v lese nebo ve velkých areálech plných rozličných věcí, ve kterých se dá schovat (nebo za které se dá schovat) vlastní tělo, tedy vhodnou lokalitou může být i větší dům. Účelem hry je schovat se tak, aby vybraný...

—————

03.10.2015 09:33

Nemocnice

  středě náročné jednotlivci nebo dvojice 10 - 40 hráčů 1-3 hodiny Pomůcky: tužka a papír, případně dle „léčby“ Pro úvod hry je možné použít různé motivace katastrof a situací. Může se také jednat o jakousi rozcvičku před jinou velkou hrou. Hráči se rozběhnou po lese nebo louce, kde jsou...

—————

03.10.2015 07:34

Nichtburgerův šestiapůlboj

  Fyzické nároky menší 20-40 hráčů Léto 2-3 hodiny Pomůcky: fáborky, stopky, provázek, plechovka, řídké těsto, tři větší trička, doskočiště, stojany s laťkou, disk, koule, záznamníky výkonů Ctěné dámy, velevážení pánové! Jest mi nesmírnou ctí zahájit význačný podnik tělocvičný, nesoucí jméno...

—————

—————


 

Pohybové hry přinášejí většině dětí uspokojení, prožitek, děti je hrají rády, zejména když je dobře znají. Podmínkou je, aby si děti hru užily. Pohybové hry mají většinou předem daná a přesná pravidla, která musí být dodržována, aby byla hra bezpečná a smysluplná. Děti se většinou ochotně přizpůsobují, a to i takové, které mají jinak s dodržováním pravidel jisté problémy. Je dobré vždy začít s úplně jednoduchou variantou hry a po jejím zvládnutí přidávat další pravidla. Vzpomeňme si na sebe, když chceme děti seznámit se hrou, kterou neznáme, a pouze čteme její pravidla. Po prvním přečtení si je obvykle musíme přečíst znovu po částech, případně si hru představovat. Děti to mají ještě složitější, protože v pohybu figuruje i emocionální složka, ke zvládnutí pravidel je třeba zapojit kognitivní procesy, dále tady probíhají určité vztahy – prostorové, sociální a další.
Hry by neměly být využívány jen samoúčelně, ale je vhodné, aby děti pochopily jejich smysl (vysvětlíme jim pravidla bezpečnosti, co je ve hře podstatné a o co ve hře jde). Je dobré, když je hra zasazena do určitého kontextu, tzn. že je součástí integrovaného bloku nebo když si ji děti samy vyberou. Měla by být zvolena s ohledem na charakteristiku dětské skupiny (např. nevybereme hru s prvky soupeření ve skupině, která ještě není příliš sehraná a o níž víme, že v ní jsou děti, které mají sklony k agresivitě, ale pro tuto skupinu zvolíme raději nějakou přitažlivou hru s prvky psychomotoriky). Ve hře by měla být respektována vývojová úroveň dětí, proto nebudeme mladší děti trápit se zbytečně složitými pravidly. Pro věkově smíšenou skupinu je dobré, když mají děti možnost volby, zda se zapojí do hry mladších nebo starších dětí. Hra, stejně jako každá činnost v mateřské škole, by neměla zůstat bez odezvy, neměla by jen tak „vyšumět“, ale měla by mít nějaký závěr, vyústění, pokračování, hodnocení. Je dobré vypozorovat zpětnou vazbu i od dětí.
Volíme hry tak, aby se každé dítě mohlo cítit úspěšné, nikoli pravidly diskriminované. Byla jsem svědkem hry, kdy věkově smíšená skupina dětí hrála hru Na židličky. Tříleté děti neměly v převaze šestiletých šanci. Od doby, kdy ze hry vypadly, tedy seděly a jen se dívaly. Přitom šlo hrát tak, aby se všechny děti cítily úspěšné - varianta, kdy děti ze hry nevypadávají, ale postupně se snaží vejít všechny na zmenšující se počet židliček. Výborně se tak posilují vzájemné vztahy a ještě se užije spousta legrace. Případný neúspěch by neměl být zdůrazňován jako selhání dítěte. U her ve skupinách dbáme na vyrovnané složení skupiny, vždy respektujeme pravidla bezpečnosti, hru volíme s ohledem na prostorovou náročnost hry a velikost dětské skupiny.
Pohybové hry jsou dobrou variantou jak rozvíjet pohybovou zdatnost dětí i naplňovat zvolené cíle. Jsou u dětí oblíbené a při respektování určitých podmínek jim zprostředkují smysluplné prožitky. Podporují přirozenou dětskou aktivitu, mohou pro ně být relaxací, stimulací i motivací. Při vhodném vedení dětem poskytují zpětnou vazbu, posilují jejich kompetentnost a pocit vlastní úspěšnosti.